الواقع التنموي في المجال التعليمي في محافظة حلب ما بين 2004-2022
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 64, Cite as
Some development indicators in the educational field in Aleppo Governorate during the period 2004-2022
authors
Prof. Dr. Ahmad Jaddouh - Postgraduate student (MA)Mohammad Badawi
Abstract

 Given the importance of educational indicators in development, this research was concerned with studying the development of some of these indicators in Aleppo Governorate and at the level of the two stages of general basic education (primary and preparatory), as well as the general secondary education stage during the two periods (2004)-2011 (AD) and (2012-2022) AD.

Through the results of studying the development of the general trend for each of the indicators studied, it was found that there are very significant differences for each of the indicators: the development of the number of schools for each of the two stages, the development of the number of classrooms for each of the two stages, the development of the number of students for each of the two stages, and the development of the number of teachers in each of the two stages. This applies to the first period. As for the second period, there are significant differences in the development of the number of secondary education schools.
29% of basic education schools and 39% of secondary education schools were completely or partially destroyed. Which led to a decrease in the number of classes for the basic education stage by (31.3%) and a decrease in the number of classes by (38%). A decrease in the class density values for the basic education stage from (30) students in 2012 to (29) students in 2022.
The growth rate of the student population index for the basic education stage decreased from (2.3%) during the period (2004-2011) to (-7.1%) during the period (2012-2022) AD. As for the secondary education stage, the value decreased from (5.2%) during The period (2004-2011) to (-9.1%) during the period (2012-2022) AD.
 
Keywords: development, education, education indicators.
 
الكاتب
أ.د.أحمد جدوع - طالب الماجستير محمد بدوي - كلية الهندسة الزراعية -جامعة حلب
الملخص

 نظراً لأهمية المؤشرات التعليمية في التنمية فقد اهتم هذا البحث بدراسة تطور بعض هذه المؤشرات في محافظة حلب وعلى مستوى مرحلتي التعليم الأساسي العام (ابتدائي وإعدادي)، وكذلك مرحلة التعليم الثانوي العام خلال الفترتين 2004) -2011(م و (2012-2022) م.

 من خلال نتائج دراسة تطور الاتجاه الزمني العام لكل مؤشر من المؤشرات المدروسة تبين أنه توجد فروق معنوية جداً لكل من المؤشرات تطور عدد المدارس لكل من المرحلتين، وتطور عدد الشعب لكل من المرحلتين، وتطور عدد الطلاب لكل من المرحلتين، وتطور عدد المدرسين في كل من المرحلتين، هذا بما يخص الفترة الأولى، أما الفترة الثانية هناك فروق معنوية لتطور عدد مدارس التعلم الثانوي.
تدمّر 29% من مدارس التعليم الأساسي، و39% من مدارس التعليم الثانوي بشكل كامل أو جزئي. مما أدى لانخفاض أعداد الشعب لمرحلة التعليم الأساسي بنسبة (31.3%) وانخفاض عدد الشعب بنسبة (38%) انخفاض قيم الكثافة الصفية لمرحلة التعليم الأساسي من (30) طالب في عام 2012 م الى (29) طالب في عام 2022 م.
انخفاض معدل نمو مؤشر عدد الطلاب لمرحلة التعليم الأساسي من (2.3%) خلال الفترة (2004-2011) م الى (-7.1%) خلال الفترة (2012-2022) م، أما بالنسبة لمرحلة التعليم الثانوي انخفضت النسبة من (5.2%) خلال الفترة (2004-2011) م الى (-9.1%) خلال الفترة (2012-2022) م.
 
الكلمات المفتاحية: التنمية، التعليم، المؤشرات التعليمية.