authors |
Dr. Muhammed Massod |
Abstract |
Writers have harnessed the sensory image to express their thoughts and visions in life. It is a process of reproducing reality according to a special creative vision, which allows the creator to charge his sensory images with the various fluctuations of himself and his feelings, so that image becomes a mirror of the self, through which it depicts the emotional and psychological states that it experiences in different situations. The sensory image is no longer just an image that depends for its perception on the effectiveness of the various senses, but rather includes every image that is referred, according to a mental or moral meaning, to a sensory form perceived by one of the senses, by relying on the processes of diagnosis and embodiment. Hence, the research stopped at the sensory image in the poetry of Ibn al-Zaqqaq al-Balansi, and stated in: Introduction. Then the research studied the concept of sensory shaping and its impact on Ibn al-Zaqqaq’s poetry, by studying the kinetic, vocal, and color images. Then the study moved to the images of sensory shaping, their relationships, and their role. In achieving meaning, he studied the five senses and the role of each of them in achieving meaning. The study ended with a conclusion that included the most important results reached by the research, and was supported by sources and references.
Keywords: image, sensory, Ibn al-Zaqqaq, meaning.
|
الكاتب |
د.محمد مسعود - دكتور في قسم اللغة العربية – كلية الآداب – جامعة الفرات |
الملخص |
سخّر الأدباء الصّورة الحسّيّة للتّعبير عن أفكارهم ورؤاهم في الحياة، فهي عمليّة إعادة إنتاج للواقع وفق رؤية إبداعيّة خاصّة، تُتيح للمبدع شحن صوره الحسّيّة بمختلف تقلّبات نفسه ومشاعره، فتغدو تلك الصّورة مرآة للذّات، تصوّر من خلالها الحالات الشّعوريّة والنفسيّة التي تعتريها في المواقف المختلفة، فلا تعود الصّورة الحسّيّة مجرّد صورة معتمدة في إدراكها على فاعليّة الحواس المختلفة، وإنّما تشمل كلّ صورة تُحيل وفق معنى عقليّ أو معنويّ إلى هيئة حسّيّة مُدركَة بإحدى الحواس، وذلك بالاعتماد على عمليّات التّشخيص والتّجسيد. ومن هنا، وقف البحث عند الصّورة الحسيّة في شعر ابن الزّقّاق البلنسيّ، وجاء في: مقدّمة، ومن ثمّ درس البحث مفهوم التّشكيل الحسّي وأثره في شعر ابن الزّقاق، عبر دراسة الصّورة الحركيّة، والصّوتيّة، واللونيّة، ثمّ انتقلت الدّراسة إلى صور التّشكيل الحسي وعلاقاتها ودورها في تحقيق المعنى، فدرس الحواس الخمس ودور كلّ منها في تحقيق المعنى، وانتهت الدّراسة بخاتمة تضمّنت أهمّ النّتائج التي توصّل إليها البحث، وثبت بالمصادر والمراجع.
الكلمات المفتاحيّة: الصّورة، الحسّيّة، ابن الزّقّاق، المعنى.
|
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved