درجة استخدام استراتيجيات إدارة المواهب الأكاديمية في جامعة طرطوس من وجهة نظر أعضاء هيئتها التدريسية
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2024, issue 65, Cite as
The degree of Using Aademic Talent Management Strategies at Tartous University from the point of view of its faculty members
authors
Dr. Razan Salah Deeb
Abstract

    The current research aimed to determine the degree of using academic talent management strategies at Tartous university  from the point of view of its faculty members, and to find out if there were statistically significant differences between the average scores of the responses of the research sample as to the degree of using talent management strategies according to the following variables: academic rank, college classification.

   The research sample consisted of (99) member. The analytical descriptive method was used. A questionnaire was designed consisting of (40) paragraph distributed over three fields: attracting talent, cultivating and developing talent, preserving talent.
 
The research reached the following results:
- The degree of using academic talent management strategies at Tartous University was low with a total average of (1,59).
- There were no statistically significant differences according to the following variables: academic rank, college classification.
The research presented a number of proposals, the most important of it were:
-Updating the faculty member database and using it optimally to support academic talent management.
-Developing recruitment criteria and its methods, especially interviews based on competencies, performance, and personality traits questionnaires.
 
 
Key Words: Academic talent management, Academic talent management strategies.
 
الكاتب
د. رزان صلاح ديب-جامعة طرطوس - كلية التربية
الملخص

    هدف البحث الحالي إلى تحديد درجة استخدام استراتيجيات إدارة المواهب الأكاديمية في جامعة طرطوس من وجهة نظر أعضاء هيئتها التدريسية، والكشف عمّا إذا كانت هناك فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات إجابات عينة البحث فيما يتعلق بدرجة استخدام استراتيجيات إدارة المواهب تعزى للمتغيرات الآتية: (المرتبة العلمية، تصنيف الكلية).

   تكونت عينة البحث من (99) عضواً، واستخدم المنهج الوصفي التحليلي، وتمّ تصميم استبانة مكونة من (40) عبارةً موزعةً على ثلاثة مجالات هي: استقطاب المواهب، تنمية المواهب وتطويرها، الحفاظ على المواهب.
وتوّصل البحث إلى النتائج الآتية:
- درجة استخدام استراتيجيات إدارة المواهب الأكاديمية في جامعة طرطوس ضعيفة بمتوسطٍ كلي بلغ (1,59).
- عدم وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغيري تصنيف الكلية والمرتبة العلمية.
وقدم البحث جملةً من المقترحات، أهمها:
-تحديث قاعدة بيانات أعضاء الهيئة التدريسية واستخدامها بالشكل الأمثل الذي يدعم إدارة المواهب الأكاديمية.
-تطوير معايير التعيين وطرائقه وخاصة المقابلات المعتمدة على الكفاءات والأداء واستبيانات السمات الشخصية.
الكلمات المفتاحية: إدارة المواهب الأكاديمية، استراتيجيات إدارة المواهب الأكاديمية