نظام معلومات جودة الخدمة السياحية (نموذج مقترح)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
2013, Volume 8, issue 32,pp 1-27| Cite as
Tourist Services Suality Information System. (Suggested Model)
authors
Mohammad Al Abboud
Abstract

The tourist services quality is a serious challenge faces tourist organizations and their efforts to build good reputition through the tourist satisfaction, which must be led by getting whatever he asks for tourist service quality which should be in accordance with what he needs exactly, So it is a huge obstacle for the tourist organizations to mention what are the exact needs, wants and desires to meet them in accurate manner, because it should not give more or less than what is required by the tourist. These accurate information can be get by tourist services quality information system.

That information system consist of four main parts; input which come from international organizations about tourist service quality, tourists complaints which show the gap between the expected quality and received quality, the achieved surveys, output of marketing information system, data and information by public relation management, information about competitive tourist destinations and the tourist websites. Process which consist of collected data and information by offsetting, sorting, indexing, which require changing it into useful information, Output is the result of the manipulation of the data as information can be used to support decision making, and feedback which can be one of the most important source of data and information to show the difference between the expected and the received.

This search aims to show the possibility of obtaining the required data and information to build the targeted tourist service information system and to design the system.

 

Key Words: Tourist services, Quality, Information system.

الكاتب
محمد العبود
الملخص

تعد جودة الخدمات السياحية أحد أهم العوامل التي تؤثر على تسويق الخدمات السياحية، وهي نتيجة للعمل الدؤوب الذي يتطلب تضافر كافة الجهود المخلصة للعاملين في هذا المجال الهام، وتتم من خلال الاستفادة من التقانات الحديثة وبشكل خاص نظم المعلومات وتطبيقاتها، حيث تحل نظم المعلومات مجموعة كبيرة من المشكلات المعقدة التي يعد حلها من قبيل تحسين الجودة، فمن خلالها يتم تقديم نظام لمعلومات جودة الخدمة السياحية الذي من المأمول أن يقدم المعلومات اللازمة للعاملين في القطاع السياحي في المستويات الإدارية المختلفة لمساعدتها في اتخاذ القرارات اللازمة لأداء أعمالها، كما أنها تسهم في حل العديد من أنواع المشكلات وتستخدم في مجالات كثيرة من مجالات العمل السياحي.

يهدف البحث إلى تقديم نموذج لنظام معلومات الجودة من خلال تقديم تصميم النظام معلومات جودة الخدمات السياحية، وما يمكن أن يؤديه من تحسين في أداء إدارة الخدمات السياحية للأنشطة التي ترتبط بالجودة بشكل مباشر أو غير مباشر، حيث يتم تحديد مدخلات النظام وعملياته ومخرجاته بالإضافة إلى نظام التغذية العكسية الذي يعد أحد العناصر الهامة في هذا النظام، ويحدد أيضا مصادر الحصول على هذه البيانات والمعلومات.
 
الكلمات المفتاحية: نظم المعلومات، الجودة الخدمات السياحية.