فاعلية مدونة تعليمية الكترونية في إكساب طلبة معلم الصف مهارات تصميم التقنيات التعليمية
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 43, Cite as
The effectiveness of instructional weblog in Acquisition Classroom Teacher instruction technology design skills
authors
Dr. Soha Ali Hosamo
Abstract

 The study aimed at measuring The effectiveness of instructional weblog in Acquisition Classroom Teacher instruction technology design skills.  [1]

The sample consisted of (22) student/teacher from Third year classroom teacher in Faculty of Education at Tartous University.

 The instrument study were (2) achievement test, a performance test, and a review list.

The results was; The effectiveness and effect of a weblog in Acquisition Classroom Teacher instruction technology design skills, in achievement and performance tests. 

There was significant statistical difference between the mean scores of students/ teachers in the pre- achievement and  performance tests and their mean scores in the post- achievement and  performance tests due to the post test. There was no significant statistical difference between the mean scores of students/ teachers in the post- achievement and  performance tests and their mean scores in  post poned achievement and  performance tests.

 

 

 Key words; instructional weblog, instruction technology design skills.    

 

 

 


 

الكاتب
الدكتورة سهى علي حسامو
الملخص

 هدف البحث إلى قياس فاعلية مدونة تعليمية الكترونية في إكساب طلبة معلم الصف مهارات تصميم التقنيات التعليمية، تكونت العينة من (22) طالباً وطالبة من طلبة السنة الثالثة/ معلم الصف في كلية التربية بجامعة طرطوس. تكونت أدوات البحث من اختبارين تحصيليين الأول خاص بمهارات تحديد الأهداف التعليمية، والثاني خاص بتحديد المثيرات والوسائط التعليمية، واختبار أدائي تم رصده من  خلال قائمة المراجعة، واتضح من خلال عرض النتائج ومعالجتها إحصائياً فاعلية المدونة التعليمية الالكترونية في إكساب الطلبة/ المعلمين للجانب الأدائي والمعرفي لمهارات تصميم تقنيات التعليم، حيث أشارت نسبة الكسب المعدل إلى ذلك، وأكدت قيمة حجم الأثر إلى أثره الكبير والفعلي الذي أحدثه في تحصيل وأداء الطلبة على مهارات تصميم تقنيات التعليم، وكانت هناك فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات الطلبة/ المعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح درجاتهم في التطبيق البعدي وذلك في الاختبار الأدائي والاختبارات التحصيلية، كما أن الطلبة/ المعلمين احتفظوا بالمعارف والمهارات التي اكتسبوها، إذ لم يكن هناك فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجاتهم في الاختبار البعدي والبعدي المؤجل في الاختبارات التحصيلية والاختبار الأدائي.

 

الكلمات المفتاحية: المدونة التعليمية الالكترونية، مهارات تصميم تقنيات التعليم