شعريّةُ الاستعارةِ في موشحاتِ شعراءِ المهجرِ (قراءةٌ تحليليّةٌ لنماذجَ مختارةٍ)
AL-Furat University Journal for Resarches and Scientific Studies
issue 46, Cite as
The poetry of metaphor in the dances of deserted poets (Analytical reading of selected models)
authors
issa fares - Buthina suliman - Rwad Dyob
Abstract

 Borrowing is one of the most important critical terms that are the focus of various linguistic sciences. In this term, the terms of logical rhetoric intersect with the categories of linguistics and linguistics, as well as theories of imagination and simulation. It leads the rest of the elements and textual components, and leads them to the poetic realm revealing psychological, cultural and emotional consciences that these misconceptions conceal as a summary of special human experiences on the one hand, and art in which creative imagination occupies a large area that makes it exude the artistic intellectual creation processes that bear the burden of its metaphor formation.

الكاتب
عيسى فارس - بثينة سليمان - رواد ديّوب
الملخص

 تُعدُّ الاستعارة من أهمّ المصطلحات النقديّة التي تتميّز بأنّها محور اهتمام علومٍ لغويّة متنوعةٍ؛ إذ تتقاطع في هذا المصطلح مقولات البلاغة المنطقيّة مع مقولات علم الّلغة واللسانيات، فضلاً عن نظريات التخييل والمحاكاة ، فهي فاعليّة فكريّة عميقة الأبعاد في مختلف أنواع النصوص الأدبية ، ولاسيما الموشحات التي نظمها شعراء المهجر ،  فتقوم الاستعارة بتشكيلاتها المتنوعة وتقنياتها المختلفة فيها بدور العنصر النصيّ الذي يقود بقية العناصر والمكونات النصية إلى حيّز الشعرية كاشفةً عن مضمراتٍ نفسيّةٍ وثقافيّةٍ ووجدانيّة تكتنزها هذه الموشحات بوصفها خلاصة تجارب إنسانية خاصة من جهة ، وفن يحتل فيه الخيال الإبداعي مساحة كبرى تجعله يكتنز الكثير من عمليات الخلق الفكري الفني التي تحمل عبء تشكيله الاستعارة .

 

كلمات مفتاحية : الاستعارة ، الموشحات ، الشعرية .