authors |
Dr. Ramadan Ibrahim |
Abstract |
The research aimed to identify the degree to which Arabic language teachers possess soft skills from their point of view and its relationship to improving their teaching performance in schools in the city of Lattakia. The research community included all Arabic language teachers in the city of Lattakia, who numbered (500) male and female teachers. Among them are (140) male teachers, and (260) female teachers in the first semester of the 2023/2024 academic year.
The research sample consisted of (90) male and female teachers who teach the Arabic language subject in the first semester. They were selected randomly and distributed according to the variables (gender - academic qualification - number of years of experience). The researcher used a questionnaire consisting of two sections. The first section: included(Introduction to the questionnaire). The second section: consists of two axes: The first: It dealt with the areas of soft skills. The researcher chose six skills: (planning - communication and networking - time management - cooperation and teamwork - leadership - crisis management), bringing the total number of items in the first axis of the questionnaire to (45) items; The second questionnaire dealt with the teaching performance of Arabic language teachers, and consisted of (15) items. The final number of questionnaire items reached (60). The researcher used the descriptive, correlational method.
The results showed the following: From their point of view, the degree of Arabic language teachers’ possession of soft skills was average, with an overall average of (67.82%), according to the following order: Communication and communication skills reached (79.9%), followed by leadership (70.7%) to a large degree, then came Planning skill (67.18%), teamwork (63.67%), crisis management (63.47%), then time management (63.3%) to a moderate degree. The results also showed that the degree of improvement in teaching performance among Arabic language teachers was significant (69.3%).While the results showed that there were no statistically significant differences between the average scores of Arabic language teachers regarding the degree of possession of soft skills according to the variable: (gender), while there were statistically significant differences according to the variables (scientific qualification - teaching experience) in favor of holders of an educational qualification diploma - and those with experience.
long term teaching), while there were no statistically significant differences in the degree of improvement in the teaching performance of Arabic language teachers according to the variables: (gender - academic qualification - number of years of experience).
-The research confirmed that there is a positive correlation between soft skills and teaching performance.
keywords:
Soft skills, Arabic language teachers, Teaching performance.
|
الكاتب |
الدكتور رمضان إبراهيم |
الملخص |
هدف البحث إلى تعرّف درجة امتلاك مدرّسي اللغة العربية المهارات الناعمة من وجهة نظرهم وعلاقتها في تحسين أدائهم التدريسي في مدارس مدينة اللاذقية. وقد شمل مجتمع البحث جميع مدرّسي اللغة العربية في مدينة اللاذقية والبالغ عددهم (500) مدرّساً ومدرّسةً؛ منهم (140) مدرّساً ، و (260) مدرّسةً في الفصل الأول من العام الدراسي2023/2024م. تكوّنت عينة البحث من(90) مدرساً ومدرّسةً من الذين يدرّسون مادّة اللغة العربية في الفصل الدراسي الأول، تمَّ اختيارهم بطريقة عشوائية، وتوزيعهم وفق متغيرات (الجنس- المؤهل العلمي- عدد سنوات الخبرة)، واستخدم الباحث استبانة مؤلّفة من قسمين، القسم الأول: تضمّن (التعريف بالاستبانة)، أمّا القسم الثاني: تألّف من محورين؛ الأوّل: تناول مجالات المهارات الناعمة، وقد اختار الباحث ست مهارات هي: (التخطيط - الاتصال والتواصل- إدارة الوقت- التعاون والعمل الجماعي- القيادة- إدارة الأزمات)، ليبلغ مجموع بنود المحور الأول من الاستبانة (45) بنداً؛ أمّا الثاني من الاستبانة، فقد تناول الأداء التدريسي لدى مدرِّسي اللغة العربية، والمكوّن من (15) بنداً؛ ليبلغ العدد النهائي لبنود الاستبانة (60) بنداً. استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي.
وقد أظهرت النتائج مايلي: جاءت درجة امتلاك مدرّسي اللغة العربية المهارات الناعمة من وجهة نظرهم متوسطة وبمتوسط عام بلغ(67.82%)، وذلك وفق الترتيب الآتي: بلغت مهارة الاتصال والتواصل (79.9%)، تلتها القيادة(70.7%) بدرجة كبيرة، ثمَّ جاءت مهارة التخطيط(67.18%)، والعمل الجماعي (63.67%)، وإدارة الأزمات( 63.47%)، ثم إدارة الوقت(63.3%) بدرجة متوسطة، كما بيّنت النتائج أيضاً أنَّ درجة تحسّن الأداء التدريسي لدى مدرّسي اللغة العربية كانت كبيرة (69.3%). في حين أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالّة إحصائياً بين متوسطات درجات مدرّسي اللغة العربية حول درجة امتلاك المهارات الناعمة وفقاً لمتغير: (الجنس)، بينما وجدت فروق دالّة إحصائياً وفقاً لمتغيري (المؤهل العلمي- الخبرة التدريسية) لصالح حملة شهادة دبلوم التأهيل التربوي- وأصحاب الخبرة الطويلة في التدريس)، بينما لم توجد فروق دالّة إحصائياً حول درجة تحسّن الأداء التدريسي لمدرّسي اللغة العربية وفقاً لمتغيرات: (الجنس– المؤهل العلمي- عدد سنوات الخبرة).
-أكَّد البحث على وجود ارتباط موجب بين المهارات الناعمة والأداء التدريسي.
الكلمات المفتاحية: المهارات الناعمة، مدرسو اللغة العربية، الأداء التدريسي.
|
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved