authors |
Ali Maya, Salah Sheikh Deeb, Jamal Blelo |
Abstract |
This study investigates assessment of role of the Data warehouse in the supporting of the marketing decisions that relating the product in marketing mix in the companies of industry of devices Electrical-House in Aleppo, for improving efficaciousness of makers decision in processing the marketing opportunities and threats which relating the product. Thus, the study consists of the following: Defining the concept of Data warehouse and its technologies. Explaining role of the Data warehouse in supporting of marketing decisions that relating the product. Afield study by designing a questionnaire which is distributed to companies of industry of devices Electrical-House in Aleppo. Summary of results and recommendations aiming at increasing level of performance Data warehouse in support marketing decisions made by Multi-Dimensional Relational information (MDRI) which support views of decision makers in choosing a suitable alternative.
Keywords: Data warehouse – Marketing Decisions – Opportunities and Threats – Marketing Mix. |
الكاتب |
علي ميا ,صلاح شيخ ديب ,جمال بليلو |
الملخص |
تتناول هذه الدراسة، تقويم دور مستودعات البيانات في دعم قرارات التسويق الخاصة بالمنتج في شركات صناعة الأدوات الكهرومنزلية في مدينة حلب، بغية تحسين كفاءة صانعي القرار في معالجة الفرص والتهديدات المتعلقة بعنصر المنتج في المزيج التسويقي، ولذلك اشتملت الدراسة على تحديد مفهوم مستودعات البيانات وتقنياتها وبيان دور مستودعات البيانات في دعم قرارات المنتج.إضافة إلى ذلك تمّ إجراء دراسة ميدانية عن طريق تصميم قائمة استقصاء وزعت على شركات صناعة الأدوات الكهرومنزلية في مدينة حلب، كما خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات التي من شأنها رفع مستوى أداء مستودعات البيانات في تزويد صانعي القرار بمعلومات علائقية متعددة الأبعاد تدعم وجهات نظر صانعي القرار باختيار البديل الأمثل.
كلمات مفتاحية: مستودعات البيانات – قرارات التسويق– الفرص والتهديدات – المزيج التسويقي. |
Alfurat University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved