authors |
Entisar mokalad |
Abstract |
The goal of current research to reveal the extent of the Learning Disabilities Arabic language, and reveal the function differences between the prevalence rates, according to the variables: sex of the pupil, the work of the mother, number of children in the family, the educational level of parents. Based on the discrepancy between IQ and level of academic achievement of students in Arabic language in general, and to identify behavioral characteristics of the most frequent among students with learning disabilities, and that can be observed in terms of repetition and the long and the degree and source of knowledge of Arabic language teacher in the classroom, depending on the application of group of tools (test Ravn of intelligence, the scale of Michael Best to detect initial learning difficulties, the scale of the behavioral characteristics of people with learning Disabilities, form general information) on a sample of students in the fifth grade of (2261) students (1225 male 0.1036 female) average age (11,3) years, and the results showed that the prevalence of learning Disabilities in the Arabic language to the students reached the fifth grade (5.17%), that the prevalence of learning Disabilities in the Arabic language among males (6.94%) is higher than in females ( 3.09%), an increase of statistical significance, as well as the existence of significant differences in the prevalence rate in the light of the variable nature of the mother for the mother is working, and also in the light of a variable number of family members for the benefit of the family the larger number, and for a variable level of education of parents was the difference function for the minimum level of education. Key words: prevalence, learning difficulties, learning Disabilities in language, learning Disabilities in reading and writing, students of the fifth grade. |
الكاتب |
انتصار مقلد |
الملخص |
هدف البحث االحالي إلى الكشف عن مدى انتشار صعوبات التعلم في مادةاللغة العربية، والكشف عن الفروق الدالة بين نسب الانتشار، وفق متغيرات: جنس التلميذ، عمل الأم، عدد الأولاد في الأسرة، والمستوى التعليمي للوالدين. وذلك استنادا الى التباين بين نسبة الذكاء ومستوى التحصيل المدرسي التلميذ في مادة اللغة العربية بشكل عام، وتحديد الخصائص السلوكية الأكثر تواترا لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، والتي يمكن ملاحظتها من حيث التكرار والأمد والدرجة والمصدر بمعرفة مدرس اللغة العربية داخل الصف، وذلك اعتمادا على تطبيق مجموعة من الأدوات (اختبار رافن للذكاء، مقیاس مايكل بست للكشف الأولى عن صعوبات التعلم، مقياس الخصائص السلوكية لذوي صعوبات التعلم استمارة معلومات عامة) على عينة من تلاميذ الصف الخامس الأساسي قوامها (2261) تلميذ (1225ذكور، 1036 إناث) متوسط اعمارهم (3,11) سنة وأظهرت النتائج أن نسبة انتشار صعوبات التعلم في اللغة العربية لدى تلاميذ الصف الخامس الأساسي بلغت (5.17%)أن نسبة انتشار صعوبات التعلم في اللغة العربية لدى الذكور (6.94%)وهي أعلى منها لدى الإناث (3.09%)بزيادة ذات دلالة إحصائية، وكذلك وجود فروق ذات دلالة في نسبة الانتشار في ضوء متغير طبيعة عمل الأم لصالح الأم غير العاملة، وأيضا في ضوء متغير عدد أفراد الأسرة لصالح الأسرة الأكبر عددا، وبالنسبة لمتغير مستوى تعليم الوالدين فقد كانت الفروق دالة لصالح المستوى التعليمي الأدنى.
الكلمات المفتاحية: انتشار، صعوبات، التعلم في اللغة، صعوابات التعلم في القراءة والكتابة، تلاميذ الصف الخامس الأساسي. |
Alfurat University @ 2024 by SyrianMonster | All Rights Reserved